15 Jun 2016

Resepi air katira

Resepi ini adalah mengenai resepi air katira yang banyak di jual di bazar Ramadhan tuh. Best ke rasa air katira ni? Anda pernah rasa ke tak air katira ni. Resepi ini saya ambil secara online juga la dan tak susah sebenarnya nak buat air katira ni malahnya resepinya mudah di dapati dalam google. Anda taip je resepi air katira, pasti ada yang muncul blog yang mneyediakan panduan menyedia air katira ni.

Selain daripada air katira, air-air lain yang biasanya laris di bazar Ramadhan dan juga pasar malam ialah air jagung, air koktel dan air asam boi. Insyaallah kalau ada kesihatan, kami akan kongsikan pula resepi air-air tersebut untuk anda - resepi air jagung, resepi air koktel dan resepi air asam boi. Kalau anda nak tahu resepi air paling laris di bazar ramadhan atau pasar malam, anda boleh tahu resepi air apa beserta resepinya sekali di panduan resepi air pasar malam.


Resepi air katira


Berbalik kepada resepi air katira tadi, anda boleh ikuti panduan di bawah untuk membuat air katira yang sedap untuk di jual atapun di munum bersama keluarga.

Resepi air katira abu bakar

Bahan-bahan

1. air
2. gula pasir
3. 15 biji badam tanpa kulit
4. 1 tin susu cair
5. daun pandan
6. 100 g katira ( getah anggur )
7. sedikit pewarna hijau


Bahan isian tambahan

1. segengam kembang semangkuk - di rendam berasingan
2. 1 sudu besar biji selasih - di rendam berasingan
3. hirisan buah kurma
4. cincau di potong
5. kacang tanah goreng - buang kulit
6. air

Cara buat resepi air katira

1. Rendam katira semalam hingga kembang, di tapis dan di bersihkan
2. Masak air, gula dan daun pandan hingga gula larut.
3. Kisar badam hingga halus, masukkan dalm air gula tadi dan panaskan hingga mendidih serta sentiasa di kacau. Matikan api dan biarkan sejuk
4. Masukkan susu cair dan katira dan di gaul rata. Titikkan pewrna hijau dan bahan isian tambahan yang lain
5. Sejukkan dalam peti sejuk dan siap.

Itulah cara senang resepi air katira. Air katira Abu Bakar di katakan popular. Iya ke? Anda boleh cuba di rumah air katira ni sebab resepi anda dah dapat. Buat banyak-banyak dan boleh juga jual depan rumah ataupun pasar malam. Jika anda nak tahu cara dapatkan tapak pasar malam, anda boleh rujuk di bisnes air katira pasar malam.

Wah, lazatnya air katira.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan